"JAN
SZANCENBACH - MALARSTWO"
Prezydent Miasta Chorzów i Miejska
Galeria Sztuki "MM" w Chorzowie mają zaszczyt zaprosić na uroczyste otwarcie
wystawy z cyklu WYDARZENIE ROKU prof. Jan Szancenbach - malarstwo, która
odbędzie się 31 maja 2004 r. o godz.17.00 w Miejskiej Galerii Sztuki
"MM" w Chorzowie, ul. Sienkiewicza 3.
Wystawa zorganizowana we współpracy z ABC Gallery w Poznaniu, komisarz
wystawy Katarzyna Jankowiak-Gumny.
Wystawa czynna do 28 czerwca 2004r
Stara
jabłoń i kwitnące forsycje, 1996,83x95 cm.
|
Okręt
pożarniczy w Göteborgu V, 1995 olej na płótnie, 85x95 |
Ostatnie
kwiaty dla mojej żony |
Biały wazon
I,1995,85x95cm. |
______________________________________________________________
Twórczość Jana Szancenbacha wyrasta z wiary w sens sztuki traktowanej
jako najlepsza metoda aby utrwalić i pokazać harmonię otaczającego nas świata.
Malarstwo to rozgrywa się na obszarze ponadczasowych wartości kultury europejskiej.
Drogę, którą postępował artysta wytyczyli XVI wieczni mistrzowie weneccy jak Tycjan i
wielcy malarze XVII stulecia - Rembrandt, Rubens, Velasquez, a kontynuowali Monet,
Bonnard. Sam twórca uważał się za spadkobiercę pierwszej generacji polskich
kolorystów - Cybisa, Rudzkiej, Eibischa.
Jan Szancenbach urodził się w Krakowie i z tym miastem związany był do końca życia.
Artysta kilkakrotnie wspominał specyficzną atmosferę Krakowa jako wyjątkowego w Polsce
centrum sztuki. Podkreślał także chlubne tradycje tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych,
w której się kształcił. Studia artystyczne odbył Szancenbach w latach 1945-48.
Uczęszczał początkowo do pracowni Wojciecha Weissa, a następnie Eugeniusza Eibischa.
Właśnie pod wpływem swego profesora dokonał ostatecznego wyboru drogi artystycznej,
której pozostał wierny przez kilkadziesiąt lat.
Obrazy J. Szancenbacha są bardzo silnie
osadzone w tradycji pikturalizmu, gdzie decy-dujące znaczenie mają kwestie wartości
barwnych, różnorodność tkanki obrazu, indywidualny dukt pędzla porównywalny do
charakteru pisma. Ten rodzaj malarstwa wymaga
doskonałego warsztatu i wytrawności spojrzenia. Jan Szancenbach posiadł obie te cechy w
stopniu czyniącym zeń mistrza. Artysta podjął się roli kontynuatora wielkiej
tradycji, lecz także twórczo ją rozwinął. Nasilenie indywidualnej jakości barwy w
obrębie kompozycji, intensyfikacja chromatyki, doskonałe opanowanie światłocienia,
sprawiają, że kolor lśni
pełnią swej autonomicznej wartości, a równocześnie materializuje się w przedmiocie,
który rozpoznajemy jako owoc, kwiat, dzban czy muszlę.
Jan Szancenbach operuje wszystkimi barwami pryzmatu z równą swobodą i śmiałością.
Chętnie używa zestawień opozycyjnych, które stanowią dominantę obrazu - jak
płomienne cynobry i nasycone błękity. Pulsujące kunsztowną grą odcieni kolory
zamieniają wyobrażony
na płótnie świat w barwną ekstazę. Artysta porusza się w kręgu tradycyjnych
przedstawień.
Przez wiele lat malował pejzaże, martwe natury, sceny ogrodowe. Przedstawienia takie
stały się jego znakiem rozpoznawczym. Głównymi bohaterami obrazów pozostają
codzienne przedmioty, kwiaty, owoce wprost z ogrodu. A przecież świat wyobrażony na
płótnach Jana Szancenbacha to kraina obfitości, gdzie panuje spokój i atmosfera
odświętności. Sady są w pełni kwitnienia, wnętrza rozświetlone słońcem, jabłka w
koszyku i bzy w wazonie promienieją blaskiem świeżości.
Naczelnym założeniem malarstwa Szancenbacha był zawsze cel uzyskania harmonii
nie tylko w obszarze ograniczonego ramami płótna, lecz przede wszystkim pomiędzy
materią malarską a światem widzialnym. Artysta z miłością i zachwytem przygląda
się roślinom, owocom,zmienności pór roku. Sławi on piękno świata. Nie tylko urodę
owoców i naczyń, które zestawia w martwych naturach, lub krajobrazów jakie
przedstawia, ale, co najważniejsze, pokazuje wewnętrzną harmonię otaczającej nas
rzeczywistości. Ta spokojna pewność sprawia, że obrazy Jana Szancenbacha pomagają
również widzom dostrzec urodę codziennych zdarzeń i spojrzeć na nie z czułością.
_______________________________________________________________ |