MALARSTWO JANUSZA SZPYTA
Wernisaż 4 listopada 2002 roku o godzinie 17.00
Wystawa czynna do 24 listopada 2002 roku
Syzyf, 1996 r. olej/płótno 120x100cm
Urodzony 8 czerwca
1960 roku w Lubaczowie. W latach 1979 - 1981 studiował na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk
Pięknych w Katowicach w pracowni prof. Jerzego Dudy Gracza, następnie na Wydziale
Malarstwa Akademi Sztuk Pięknych w Krakowie (w latach 1981 - 1984). W 1983 roku wraz z
Piotrem Naliwajką i Leszkiem Żegalskim tworzy "Grupę Trzech", zwaną też
"Tercetem Nadętym". Grupa ogłasza manifesty artystyczne w wydawanej przez
siebie gazecie " Bengal". W dorobku artystycznym posiada ponad 40 wystaw
indywidualnych i udział w 27 wystawach zbiorowych.
Ważniejsze wystawy indywidualne:
BWA - Wrocław, Poznań, Przemyśl, Rzeszów, Bielsko- Biała, Białystok; Stara
Kordegarda - Warszawa; ZPAMiG - Katowice; Galeria Sztuki Katarzyny Napiórkowskiej -
Warszawa; Thomas Morus Akademie - Kolonia; Literaturhaus - Frankfurt Kasteel du Four.
Ważniejsze wystawy zbiorowe:
1982 - XII Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego w Szczecinie. 1984 -
Salon Zimo- wy w Radomiu.
1985 - Salon Przemyski; Konkurs im. J. Spy- chalskiego w Poznaniu. 1987- Figuration
Critique, Grand Pa- lais w Paryżu.
1988 - Geme ente Galerie, Qudenbosch, Holand ia; Salon Przemyski. 1989- Solar Szalló
Galeria, Nagyatad, Węgry.
1990- "Asenał", Warszawa.
1991 - "Red and White", Warsza-wa, Moskwa, Amsterdam; Literaturhaus, Frankfurt.
1992 Cuylitshof Mecenaat, Kalmthout, Belgia; KGH W0rzburg; -Galerie Emporium, Augsburg;
BWA Przemyśl.
1993 -TPSP Kraków, wystawa SIAC; Galerie Erding Kunstye-rem; Galerie Arkus.
1994 - Kastel "Du Four"; Kunstcircus 94, Zandyoort; Wystawa malarstwa
realistycznego, Bauhaus, Berlin.
1996 - Współczesne malarstwo przemyskie, Lwowska Galeria Obrazów, Lwów;
Międzynarodowa wystawa malarstwa realistycznego, Berlin; Współczesnetalnyo "Grupie
Trzech". malarstwo przemyskie, Galeria Umelcoy Spiśa, Spiśska Nova Ves, Słowacja.
O jego twórczości pisały . m.in.
Sztuka, Sztuka Polska, Wieczór, Tygodnik Demokratyczny, Polityka, Panorama,
Dziennik Zachodni, ITD, Frankfurter Rundschau, Frankfurter Al lgemeine Zeitung,
Sonntagsblatt, Bergische Landeszeitung, Kölner Stadt Anceiger, Deutsches Allgemeines
Sonntagsblatt, Placa Gran, El Punto de Las Artes, Cultura, APEX. Poltel nakręcił film
dokumentalny o "Grupie Trzech"
***
Twórczość Janusza Szpyta nie może pozostawić nikogo obojętnym. Choć wydaje się,
że w malarstwie realistycznym wiele już powiedziano, okazuje się, że wciąż realizm
potrafi znakomicie się obronić. Zwłaszcza zaś wtedy, gdy aż do bólu mówi nam
prawdę o świecie, gdy przekraczając nawet czasem granice naturalizmu, ujmuje naszą
rzeczywistosc. Janusz Szpyt jest prawdziwą osobowością w polskim malarstwie
współczesnym. Daleki od skłaniania się ku estetyzmowi, maluje głównie akty, akty w
sensie dosłownym, lecz też metaforycznym. Artysta ukazuje bowiem nie tylko fizyczną
nagość swoich modeli, ale także ich psychikę, artykułując tym samym wytęsknioną
przez filozofów prawdę. Można by porównać to bardzo własne malarstwo z
twórczością Luciana Freuda, wnuka wielkiego Zygmunta i można się zastanowić na ile
psychoanaliza jest pomocna w odbiorze tej twórczości. Bez wątpliwości natomiast obrazy
Janusza Szpyta są owocem znakomitej znajomości tajników malarskiego warsztatu i
niezwykle bacznej obserwacji świata.
Katarzyna Napiórkowska
***
Janusz Szpyt - artysta malarz związany z Lubaczowem, swoją twórczością artystyczną
wyszedł poza granice środowiska. Poetycka wyobraźnia artysty, niezmiernie żywa i
szokująca, sprawia, że jego obrazy wydają się ciągle świeże i autentyczne, wciąż
zaskakują, ani przez chwilę nie nużą. Swoją twórczością zainteresował wymagające
środowiśko krytyków sztuki w kraju za granicą, włąścicieli poważnych galerii,
koneserów sztuki. Jego malarstwo należałoby lokalizować w kręgu zbliżonym do
realizmu egzystencjalnego, przedmiotem którego jest dążenie do wiernego odtwarzania
rzeczywistości poprzez odsunięcie piękna formalnego na rzecz prawdy psychologicznej.
Realizm egzystencjalny jest też wyrazicielem rzeczywistych stosunków, dokumentatorem
spraw ludzkich: lęków, uczuć i religijności człowieka, jego braku perspektyw i jego
nadziei. Podstawowym motywem twórczości malarskiej Janusza Szpyta jest ludzkie zmaganie
się z losem, a realistyczny sposób potraktowania formy wydaje się tylko pretekstem do
ukazania rzeczy i spraw w wymiarze ponadczasowym. Jego obrazy budowane są nastrojem
zadumy, refleksją o przemijaniu, melancholią pozbawioną ckliwości i sentymentalizmu.
Fascynacja malarstwem starych mistrzów: Carayaggiem, Goyą, La Tourem, pozwala artyście
wprowadzić do swoich dzieł światło, nastrojowość, ciszę i intymność. By
spotęgować sugestywność podnieść ekspresję cytatów z innych epok, wtłacza je w
nowo kreowane fragmenty współczesności, ukazując rzeczywistość w szokujących
zestawieniach personalnych pod postacią konkretnych ludzi z otoczenia artysty. W
poszukiwaniu prawd uniwersalnych pochyla się nad tajemnicą ludzkiego istnienia, sięga
do obszaru sacrum. Każdy obraz Szpyta to dramat, którym artysta stara się jak
najgłębiej wstąpić do wnętrza człowieka, wstrząsnąć nim i jego problemami. W
swoich obrazach porusza problemy odwieczne towarzyszące ludziom: narodziny, życie,
miłość i śmierć. Religijność, a zwłaszcza pewna tajemniczość Absolutu ma
podstawowe znaczenie w jego twórczości. W tajemnicy Stwórcy składa on swoje
pragnienia. W jego wstrząsającej relacji malarskiej z domów dla obłakąnych widzimy
ludzi zmęczonych do ostateczności dźwiganiem życia. Artysta broni dramatycznie tego co
stanowi istotę ludzkiej godności człowieka, wyraża swój protest przeciw sprowadzaniu
ludzkości do pozycji rzeczy. Pragnie ukazać świat, w którym człowiek - realizując
swe społeczeństwo przez odniesienie do prawdy, dobra, piękna - upadł na samo dno,
gdzie dobro zmieszane ze złem zmusza do gorzkiej zadumy i refleksji nad egzystencją
człowieka na ziemi. Swój własny, odrębny świat sztuki artysta tworzy za pomocą
silnych akordów barwnych, zmysłowego, doprowadzonego do perfekcji rysunku, wirtuozerii
pędzla, wyrafinowanychh odcieni barwnych, stopionych w jedną harmonijną całość.
Silny, wibrujący koloryt, wyczucie walorów dekoracyjnych, nieoczekiwanych zestawień i
kontrastów, umiejętność odbioru otaczającej rzeczywistości, czyni go malarzem
wytwornym, budzącym zachwyt i respekt, ale także protest i niechęć.
Stanisław R Makara |
|